کد خبر: ۳۲۸۶۹
|
۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۹

فعالیت بیش از ۲۷۱ شرکت تولیدکننده محصول نانویی| تولید بیش از هزار محصول نانویی در کشور با دانش بومی

بر اساس گزارش ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در کشور ۱۳۷۶ محصول نانو شامل محصولات نانویی و دستگاه یا تجهیزات نانو با استفاده از دانش و توانمندی داخلی طراحی و تولید می‌شود.

مریم سوملایر
به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» فناوری نانو یکی از فناوری‌هایی است که با ورود به چرخه صنعت تحولات گسترده‌ای را در ایت صنعت ایجاد کرده است به گونه‌ای که هم اکنون در کشور ۱۳۷۶ محصول نانو شامل محصولات نانویی و دستگاه یا تجهیزات نانو تولید می‌شود.

یکی از کاربرد‌های تکنولوژی نانو در صنعت ساختمان سازی افزایش کیفیت و طول عمر قطعات، صرفه جویی در انرژی مصرفی و اقتصادی می‌باشد. ابن تکنولوژی از طراحی داخل و قطعات به کار رفته داخل ساختمان تا اسکلت و نما را شامل می‌شود.
کاربرد نانو در پزشکی به حدی است که یک شاخه جداگانه در این علم ایجاد شده است که به آن نانو پزشکی می‌گویند.

در واقع، فناوری نانو به علم پزشکی در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. این علم در زمینه‌های مختلفی مانند شیمی درمانی، سیستم‌های دارورسانی به بافت‌های بدن، ترمیم استخوان و بسیاری از زمینه‌های دیگر پیشرفت کرده است.


ترکیباتی مانند نانوذرات، نانولیپوزوم ها، نانوسیکلودکسترین‌ها و نانوامولسیون‌ها رایج‌ترین نانوترکیبات مورد استفاده در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که حاوی حامل‌های فعال یا سایر مواد نانوساختار هستند.

ساخت کرم‌های مرطوب کننده‌ی پوست با استفاده از فناوری لیپوزوم از نخستین موارد استفاده‌ی نانو تکنولوژی در این زمینه بوده است. از آنجایی که صنعت آرایشی و بهداشتی بخش مهمی از بازار‌های جهان را فرا گرفته است به کارگیری هر چه بیشتر فناوری نانو می‌تواند زمینه ساز پیشرفت‌های فراوانی در این زمینه باشد.


تکنولوژی نانو در صنعت نساجی بسیار پر کاربرد بوده و به وسیله‌ی اضافه کردن ویژگی‌های به پارچه می‌تواند خصوصیات دلخواه را ایجاد نمایند، آب گریز بودن، خاصیت خود خاموش شوندگی و … از جمله این کاربردهاست.
این خواص هم می‌تواند در پارچه‌ی لباس‌ها ورد استفاده قرار گیرد و هم به عنوان روکش صندلی در محل‌های پر رفت و آمد با احتمال احتراق و آلودگی به چهت افزایش ایمنی کاربرد دارد از چمله محل‌هایی که این پارچه‌ها بسیار پر کاربرد هستند می‌توان به هواپیما، قطار، سالن اجتماعات و … به عنوان روکش صندلی اشاره کرد.
براساس این گزارش باید گفت که محصول نانویی به هر نوع محصول حاوی نانوماده که کارکرد یا خاصیت آن با فناوری نانو بهبودیافته و یا مبتنی بر فناوری نانو باشد؛ گفته می‌شود.

باید مقیاس نانویی این محصولات و خواص ناشی از این مقیاس توسط واحد ارزیابی محصولات در ستاد نانو بررسی و تأییدیه نانومقیاس به آن‌ها اعطا شده باشد. بر اساس همین ملاک و معیار؛ مجموع محصولات و تجهیزات نانویی تولید شده در کشور از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ برابر شده است.

شرکت‌های تولیدی در حوزه فناوری نانو، شامل دو دسته شرکت‌های تولیدکننده محصولات و سازنده تجهیزات نانو می‌شوند که آمار‌ها تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۱ حکایت از فعالیت بیش از ۲۷۱ شرکت تولیدکننده محصول نانو و ۶۴ شرکت سازنده تجهیزات نانو دارد.

در سال ۱۴۰۰ شرکت‌های فناوری نانو موفق به صادرات محصولات این فناوری به ارزش ۶۲ میلیون دلار شده اند. پس از سال ۹۸ که کمترین مقدار و سهم صادرات محصولات نانو ساخت ایران ثبت شد، حجم صادرات روند صعودی گرفته است و در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۵۳ درصد رشد داشت با این حال سهم ۷ درصدی صادرات از کل بازار نانو تغییر چندانی نکرده است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی